Szkolny Festiwal Nauki
śr., 11/12/2019 - 14:06
Za nami Szkolny Festiwal Nauki, który upłynął pod hasłem „ Matematyka to jest to!"
Do południa uczniowie w grupach uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez zaproszonych gości: p. Karola Sieńkowskiego- trenera z Akademii Sorobanu i p. dr Agnieszkę Siłuszyk z Wydziału Nauk Ścisłych Uniwersytetu Przyrodniczo- Humanistycznego w Siedlcach oraz przez naszych nauczycieli matematyki p. Katarzynę Szaniawską i p. Roberta Gryczkę.
Pan Karol zaprezentował piękną kolekcję różnego rodzaju liczydeł, w tym japońskiego liczydła – sorobanu. Opowiadał o tym, że w Japonii dzieci niespełna 5-6 letnie świetnie dodają, odejmują, mnożą i dzielą w zakresie powyżej 1000 stosując technikę sorobanu – czyli arytmetyki mentalnej.
Technika ta wykorzystuje wyobraźnię, traktując liczby jak konkretne obiekty, co aktywuje prawą półkulę mózgu, podczas gdy w Europie licząc wykorzystujemy lewą półkulę odpowiedzialną za myślenie abstrakcyjne. Technika ta powoduje, że nauka działań arytmetycznych jest przyjemniejsza, szybsza i skuteczniejsza. Następnie w sposób bardzo przystępny wyjaśnił jak działa soroban. Okazało się, że jest to bardzo proste i nasi uczniowie w lot chwycili zasady.
Pani Agnieszka z wielkim zaangażowaniem wprowadziła dzieciaki w różne systemy zapisywania liczb przedstawiając pokrótce historię ich powstawania. Uczniowie przetestowali kropkowo-kreskowy dwudziestkowy system pozycyjny Majów, których matematyka była bardzo zaawansowana. Pokazała system szesnastkowy, ósemkowy, 7- segmentowy. Przedstawiła kody genialnego kryptografa, stratega i wodza francuskiego Napoleona, system binarny oraz kody ASCII. Uczniowie rozszyfrowywali informacje zapisane szyfrem Napoleona i odkrywali w jaki sposób koduje informacje komputer. Okazało się , że niektórzy z nich doskonale znają system dwójkowy, sprawnie się nim posługują i wiedzą, że 1+1=10.
Na zajęciach u p. Kasi poznali historię odkrycia liczby zero przez Hidusów, cyfry hinduskie, poznali babiloński sposób zapisu liczb i ich system liczenia – sześćdziesiątkowy, który pozostał z nami do dziś w określaniu czasu na zegarze. Starsi oglądali film „Hawana – miasto ogródków” – dowiadując się o zaradności Hawańczyków w trudnej sytuacji gospodarczej i rozwiązując zadania dotyczące filmu.
Klasom piątym Pan Robert zaproponował film „Spalanie kalorii” . Uczniowie dowiedzieli się co to są kalorie, kilokalorie, ile energii potrzebujemy dziennie, ile zużywamy wykonując codzienne czynności.
Klasy ósme zgłębiły swa wiedzę o Pitagorasie i pitagorejczykach oglądając film „Twierdzenie Pitagorasa” . Dowiedzieli się co to są liczby zaprzyjaźnione, trójki pitagorejskie i , że twierdzenie Pitagorasa znane już było na długo przed Pitagorasem – w czasach starożytnego Babilonu.
Klasa czwarta oglądała film „ Jak powstają świece?” poznając pracę pszczół, ich niesamowite zdolności geometryczne oraz sposoby przetwarzania wosku. Rozwiązywała zadania łączące wiedzę z matematyki i języka polskiego.
W drugiej części naszego Szkolnego Festiwalu Nauki uczniowie wzięli udział w rozgrywkach sportowych połączonych z rozwiązywaniem zadań logicznych. Ukończenie konkurencji sportowej dawało drużynie klasowej dodatkowy czas na rozwiązanie łamigłówek takich jak tangramy, sudoku, piętnastka, zagadka architekta czy w rozgrywce symultany. Bezkonkurencyjni okazali się uczniowie klasy 5a, którzy rozwiązali najwięcej zadań. Serdecznie gratulacje dla zwycięzców!
Ogromne podziękowania dla p. Katarzyny Maciołek za przygotowanie, pomysły i organizację tej pięknej imprezy, p. Katarzyny Szaniawskiej za wsparcie i pomoc w organizacji naszego Szkolnego Dnia Matematyki, dla p. Mariusza Trocia za nieocenioną pomoc w przygotowaniu konkurencji sportowych oraz dla wszystkich Nauczycieli, którzy wsparli to wydarzenie!
Do południa uczniowie w grupach uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez zaproszonych gości: p. Karola Sieńkowskiego- trenera z Akademii Sorobanu i p. dr Agnieszkę Siłuszyk z Wydziału Nauk Ścisłych Uniwersytetu Przyrodniczo- Humanistycznego w Siedlcach oraz przez naszych nauczycieli matematyki p. Katarzynę Szaniawską i p. Roberta Gryczkę.
Pan Karol zaprezentował piękną kolekcję różnego rodzaju liczydeł, w tym japońskiego liczydła – sorobanu. Opowiadał o tym, że w Japonii dzieci niespełna 5-6 letnie świetnie dodają, odejmują, mnożą i dzielą w zakresie powyżej 1000 stosując technikę sorobanu – czyli arytmetyki mentalnej.
Technika ta wykorzystuje wyobraźnię, traktując liczby jak konkretne obiekty, co aktywuje prawą półkulę mózgu, podczas gdy w Europie licząc wykorzystujemy lewą półkulę odpowiedzialną za myślenie abstrakcyjne. Technika ta powoduje, że nauka działań arytmetycznych jest przyjemniejsza, szybsza i skuteczniejsza. Następnie w sposób bardzo przystępny wyjaśnił jak działa soroban. Okazało się, że jest to bardzo proste i nasi uczniowie w lot chwycili zasady.
Pani Agnieszka z wielkim zaangażowaniem wprowadziła dzieciaki w różne systemy zapisywania liczb przedstawiając pokrótce historię ich powstawania. Uczniowie przetestowali kropkowo-kreskowy dwudziestkowy system pozycyjny Majów, których matematyka była bardzo zaawansowana. Pokazała system szesnastkowy, ósemkowy, 7- segmentowy. Przedstawiła kody genialnego kryptografa, stratega i wodza francuskiego Napoleona, system binarny oraz kody ASCII. Uczniowie rozszyfrowywali informacje zapisane szyfrem Napoleona i odkrywali w jaki sposób koduje informacje komputer. Okazało się , że niektórzy z nich doskonale znają system dwójkowy, sprawnie się nim posługują i wiedzą, że 1+1=10.
Na zajęciach u p. Kasi poznali historię odkrycia liczby zero przez Hidusów, cyfry hinduskie, poznali babiloński sposób zapisu liczb i ich system liczenia – sześćdziesiątkowy, który pozostał z nami do dziś w określaniu czasu na zegarze. Starsi oglądali film „Hawana – miasto ogródków” – dowiadując się o zaradności Hawańczyków w trudnej sytuacji gospodarczej i rozwiązując zadania dotyczące filmu.
Klasom piątym Pan Robert zaproponował film „Spalanie kalorii” . Uczniowie dowiedzieli się co to są kalorie, kilokalorie, ile energii potrzebujemy dziennie, ile zużywamy wykonując codzienne czynności.
Klasy ósme zgłębiły swa wiedzę o Pitagorasie i pitagorejczykach oglądając film „Twierdzenie Pitagorasa” . Dowiedzieli się co to są liczby zaprzyjaźnione, trójki pitagorejskie i , że twierdzenie Pitagorasa znane już było na długo przed Pitagorasem – w czasach starożytnego Babilonu.
Klasa czwarta oglądała film „ Jak powstają świece?” poznając pracę pszczół, ich niesamowite zdolności geometryczne oraz sposoby przetwarzania wosku. Rozwiązywała zadania łączące wiedzę z matematyki i języka polskiego.
W drugiej części naszego Szkolnego Festiwalu Nauki uczniowie wzięli udział w rozgrywkach sportowych połączonych z rozwiązywaniem zadań logicznych. Ukończenie konkurencji sportowej dawało drużynie klasowej dodatkowy czas na rozwiązanie łamigłówek takich jak tangramy, sudoku, piętnastka, zagadka architekta czy w rozgrywce symultany. Bezkonkurencyjni okazali się uczniowie klasy 5a, którzy rozwiązali najwięcej zadań. Serdecznie gratulacje dla zwycięzców!
Ogromne podziękowania dla p. Katarzyny Maciołek za przygotowanie, pomysły i organizację tej pięknej imprezy, p. Katarzyny Szaniawskiej za wsparcie i pomoc w organizacji naszego Szkolnego Dnia Matematyki, dla p. Mariusza Trocia za nieocenioną pomoc w przygotowaniu konkurencji sportowych oraz dla wszystkich Nauczycieli, którzy wsparli to wydarzenie!